Lean Left Live at Area Sismica Unsounds 2014.

četvrtak, 3. srpnja 2014

Četvrti album, četvrti uspjeh

Lean Left je bend koji se sastoji od gitarističkog dua iz jednog od najboljih eksperimentalnih (nekad anarhističkih) punk/post-punk bendova na svijetu, nizozemskih The Ex (Terrie Ex i Andy Moor), te dvojice vrlo značajnih free jazz i improvizacijskih divova, bubnjara Paala Nilssen-Lovea i saksofonista Kena Vandermarka. Kako o takvoj skupini muzičara i njihovoj glazbi ne pisati u superlativima? Teško, jako teško. Gotovo da je nemoguće ostati nepristranim i suzdržanim dok slušate iznimne, legendarne glazbenike kako se još jednom susreću i sudaraju u obliku Lean Lefta te pritom stvaraju apsurdno moćnu, divlju muziku koja lupa i udara.

Album zapravo počinje tiho i smireno. Terrie i Andy izmjenjuju fraze na gitarama poput kakva apstraktna dijaloga, stvarajući zvukove koje se rijetko koji gitarist usudi stvarati, a Nilssen-Love se s vremena na vrijeme uključuje ponekim usamljenim udarcem po činelama. Kroz te zvukove, tu škripu i buku, počinje se nazirati temeljna struktura glazbe Lean Lefta. Ta se struktura gradi postepeno, strpljivo i suptilno, pa imate osjećaj da promatrate trkača na duge pruge kako se priprema za završni sprint. A kada sprintanje započne, uh, tada vas pometu luđačkom svirkom! Uskoro se i Vandermark uključuje u priču pa uvodna “Traitors Head” napokon kreće očekivanim putem vođena pulsiranjem nevjerojatne količine energije. To je zapravo jedina riječ koja je dovoljna za opisati glazbu i esenciju Lean Lefta: energija! Začuđuje i fascinira lakoća kojom bend uspijeva zadržati više-manje istu razinu intenziteta tijekom čitavog trajanja albuma. Kažem “više-manje” jer si glazbenici ipak dopuštaju i trenutke odmora, trenutke za refleksivnost i mirnije prijelaze tijekom kojih zvuče gotovo kao da su inspirirani industrialom (“Moti”). Ako ste bili jedan od rijetkih sretnika koji su prisustvovali prvom i jedinom (besplatnom!) nastupu Lean Lefta u Zagrebu, onda znate kakvo je to uzbudljivo i razarajuće iskustvo. Iskustvo kakvo je teško uspješno prenijeti na album bez da se energičnost nastupa izgubi u procesu, ali “Live at Area Sismica” i u tome uspijeva. Riječ je o najboljem zapisu nastupa uživo Lean Lefta pa vam se, zbog vjerodostojnosti doživljaja, možda učini da sviraju u vašoj dnevnoj sobi.

Što se samog muziciranja tiče, četvorka iz benda opet je u formi, o da. Nilssen-Love bubnja kao da ga gone služeći se svojom specifičnom “malo rock, malo jazz” mješavinom stilova, Vandermark sumanuto puše u svoj saksofon i u svoj klarinet, a dvojac iz The Exa stvara disonantne, abrazivne i đavolske zvukove. Ako su na ranijim izdanjima i postojale naznake nekakvog nerazumijevanja ili distance između gitarista i džezerskog dvojca, sada se na mjestu te nesigurnosti u komunikaciji nalaze samo harmonija i sinergija. Čvrstina i kvaliteta materijala i njegove izvedbe čak dozvoljavaju neočekivano melodičnim dijelovima da provire kroz Vandermarkove fraze. Ovo je napokon bend s vlastitom, jedinstvenom vizijom. Nervozni, titrajući post-punkovski ritmovi koje stvaraju gitaristi i bubnjar isprepliću se s Vandermarkovim melodičnim, slobodnim, a ponekad i vrlo funky pristupom. Kod Lean Lefta uvijek je bitan i svojstveni konstruktivni sukob instrumenata pa se instrumenti međusobno nadjačavaju i nadglasavaju dok se trude biti što prisutniji i moćniji. Zato i Vandermarka ovdje imamo priliku čuti u nešto neobičnijem, živčanijem izdanju nego što smo navikli. Njegov saksofon vrišti, izvlači čudnovate akorde, kao da se pokušava osloboditi iz bačve pune katrana. Saksofon, jednom riječju, dominira. Istovremeno, bubnjevi i gitare održavaju ritam, ali i pokazuju određena svojstva koja obično prepoznajemo samo u solažama. Sve to rezultira kaosom, prelijepim kaosom koji je premrežen finim detaljima i nijansama koje doprinose dinamici i zanimljivosti glazbe. Lako je zaključiti zašto glazbenici vole ovaj projekt i zašto mu se stalno vraćaju.

Iako se album nazivno sastoji od tri kraće i tri dulje samostalne pjesme, a s obzirom na to da je riječ o snimci neprekinute izvedbe/koncerte, ipak ga najbolje slušati u komadu i bez preskakanja. U skladu s tom idejom, publiku prvi i zadnji put čujemo istovremeno s posljednjim notama posljednje pjesme. Publika je u deliriju, plješće i viče. Kada poslušate “Live at Area Sismica”, i vi ćete htjeti zapljeskati.