Elzhi Elmatic Jae B. Group 2011.

nedjelja, 6. studenog 2011

S trideset i nešto godina Elzhi je odlučio napraviti isti potez karijere koji je Nas napravio s dvadeset. Snimiti Illmatic, tj. eLmatic. Sedamnaest godina po izlasku, Nasov prvijenac je dobio svoj drugi i bolji omaž.

Detroitski reper Elzhi poznat je kao član nekadašnjeg Slum Villagea i konstanta na detroitskoj hip-hop sceni posljednjih nešto više od desetak godina. Od neizdanog debija iz 1998. do danas je skupio suradnje s mnogim relevantnim reperskim, producentskim i pjevačkim imenima Motor Citya kao što su Royce da 5'9'', Black Milk, Dwelle, Guilty Simpson te pokojni J Dilla.

S trideset i nešto godina Elzhi je odlučio napraviti isti potez karijere koji je Nas napravio s dvadeset. Snimiti "Illmatic", tj. "eLmatic". Sedamnaest godina po izlasku, Nasov prvijenac je dobio svoj drugi (koliko je meni poznato) i bolji omaž (prvi je "Fashawn & DJ Green Lantern - Ode to Illmatic (XXL/Orisue 2010.)"). Nasov "Illmatic (Columbia 1994.)" je album koji zaslužuje više od usputnog paragrafa, pa ću to ziheraški ostaviti za rubriku 'kultni'.

Elzhi je snimio devet od deset stvari s "Illmatica", izbacivši bumper "One Time 4 Your Mind" i dodavši završnu "Pete Rock Shout". Podloge su uglavnom reprodukcije onih s izvornika snimljene s živim bendom uz pokoju intervenciju u predloške, dodanu progresiju, te nekoliko ekstenzija pjesama u kojima bend pokazuje kako ne zna solirati.

Pri prvim slušanjima albuma, fokus je bio na odstupanjima od originala. Do koje mjere se Elzhi referira na Nasa, koliko citira jedan od inače citiranijih albuma u povijesti hip-hopa. Odgovor je - ne previše. Elzhi je "Illmatic" učinio svojim albumom, ali trebalo je nekoliko puta proći album u cjelosti da bih ga kao takvoga slušao. Netko je prije mene nazvao "Elmatic" rekontekstualizacijom "Illmatica", što stoji primjerice kada "N.Y. State of Mind" postane "Detroit State of Mind", ili kad u "Memory Lane" Elzhi naravno repa o svom a ne Nasovom djetinjstvu, ali Elzhievi tekstovi uglavnom nisu dosljedni Nasovim predlošcima.

I zbog toga je "Elmatic" uspješan projekt. Elzhi nije mogao nadrepati Nasa, pa nije ni pokušavao. Iako je efekt koji je kod mene polučio uglavnom bio taj da sam samo više htio slušati Nasa, Elzhi je napravio iznimno dobar album koji zaslužuje crticu u povijesti hip-hopa ispod natuknice za 'možda najbolji hip-hop album svih vremena'. To je potez karijere.